Är jag en kinestetisk person?

Alla människor reagerar olika vid olika sinnesuttryck. Intressant fakta är att vi rör ögonen och kroppen beroende på vilket sinnesuttryck vi tiihör. Vi tycker det är ointressant om någon människa förklarar situationer på ett sätt som går utanför vårt eget sätt att tänka, eftersom sättet vi pratar på styrs av vilket sätt vi tänker på, (rörigt?). Ja vi väljer till och med karriärer på grund av vilken typ av tankar som styr oss.

Det finns visuella personer - de som tänker i bilder.
Ljudpersoner - de som styrs av ljud och minns i ljud.
Kinestetiska personer - de som styrs av känslor och fysiska intryck.
Den neutrala personen - de som inte styrs av något av dessa, utan istället tar till logiska lösningar. Där finns ofta inga mellanvärden, allt är gärna svart eller vitt eller ja eller nej.

Även dessa kan vara lite blandade. Tex att visuella människor använder sig av först känslominnen och sedan ljudminnen för att bekräfta sin visuella upplevelse.
Medans vissa andra människor knappt använder något annat alls än den grupp de hör till. Tex att en ljudperson förlitar sig enbart på ljudintrycken och ljudminnet.

Så beroende på vilken grupp just du tillhör förstår vi världen annorlunda än någon annans grupps sett att se den. Vilket alltså också betyder att om du är en ljudperson så kanske du pratar mer så här: "jag har aldrig hört något liknande" osv. Detta sätt att prata kan vara svårt att förstå eller bara vara helt ointressant för tex en kinestetisk person.

Nu förstår jag varför jag hade så svårt att lyssna på lektionerna i skolan. Jag är ingen ljudperson. Jag tittar hellre på tavlan för att förstå vad läraren vill ha sagt, kanske är jag en visuell person?

Vi säger att jag är en visuell person och föredrar att människor pratar i bilder tex att en person säger "jag kan se din poäng". Men om jag skulle sitta vid ett bord med fem andra personer som bara tillhör ljudgruppen skulle jag nog sitta och gäspa och villja gå hem.

Ett annat roligt fakta är EAC - eye accessing cues.
Hur våra sinnesuttryck påverkar våra ögonrörelser. Tex att bildminnet sitter upp snett till vänster. Tänker du tillbaka på ett bildminne tittar du alltså snett upp till vänster för att få en klarare bild av ett minne och inte ned till höger, för då blir det mycket svårare att se bilden klart.

Självklart finns det undantag på detta som allting annat, tex de som är spegelvända eller dylikt.
Så, till vilken grupp tror du att du tillhör?


Sinnesintryck av detta toagolv?

Kommentarer
Postat av: kajsan

Thihi läser du åxå boken Läsa andras tankar?

Ler,jag läste utt den igår så himmla bra.

Satt senast igår å fundera vilket jag va av dessa.

OCh jag är visuell :)

Gjorde idag lite tester från boken och testade syster och felicia.

Dom fick göma en ring i sina händer,sedan skulle jag se på deraas ansikts utryck och sedan bedöma vilken hand dom gömt ringen :)

Hahahah felicia va ganska lätt eftersom hennes ögon avslöjade henne,medans syster förvirrade mig.

Hahaha rätt intresant det där med att tyda kroppspråk men jag behöver nog mer träning på detta :)

2009-12-20 @ 23:27:47
URL: http://barrets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0