Tove vill påminna om hur viktigt det är att sova

En vän: Jag har inte sovit på två dagar.
Tove: Gå och lägg dig.
Vännen: Det längsta jag vart vaken utan att sova var nog fem dagar i sträck.
Tove: Det är farligt. Man kan dö.
Vännen: Va? Kan man?
Tove: Varför tror du att vi sover så mycket för? Kroppen och hjärnan behöver ju vila och bearbeta alla intryck, annars skulle människor bli tokiga och dö tillslut. Dessutom är det längsta en person vart vaken och överlevt i elva dagar. (rekordet slogs 1964 av en 17 årig elev,han blev för övrigt helt återställd efter det. Sämre gick det för den förre rekordhållaren som var vaken i åtta dagar. Han fick bestående hjärnskador). Dessutom finns det en tortyr metod där man håller en människa vaken, tillslut dör där också.
Vännen: Jaja.. Jag får väl sova sen då.

Om ni tänker på det, det är verkligen tortyr att inte få sova.
Efter 36 timmar är du som att vara full. 72 timmar = du blir paranoid, 4 dagar hallucinationer och du drömmer fast du är vaken. Efter det lär man ju knappt vara medveten om någonting.

Jag föreslår att alla ser till att sova ordentligt.

 
Sova bör man annars dör man.


Kommentarer
Postat av: kajsa

Gud detta viste jag inte,blev genast sugen på att krypa ner i sängen efter ha läst detta :)

Jag behöver verkligen ta igen lite sömn :)

sov gott vännen

2010-05-02 @ 22:42:41
URL: http://barrets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0