Tove och Angelica funderar över meningen med livet

Tove och Angelica arbetar. Då börjar vi en vild diskussion om vad meningen med livet är. I allt detta flummande säger Angelica att meningen med livet är detta:

"Vi är panikartade över att inte ha något att göra".

Det var alltså meningen med livet enligt henne. 

(Jag skrattade åt detta påstående resten av dagen. Sitter just nu och skrattar ihjäl mig och gråter. Det är en sådan där sak man kan tänka tillbaka på och börja asgarva åt typ när som helst, kanske mitt i ett viktigt möte med en chef?)

Vidare ska jag väl berätta att hon i alla fall kom fram till att meningen med livet var lite mer invecklat än så.

Tove tycker nämligen att meningen med livet är att ha ett större syfte än sig själv. Till exempel våra känslor, de är egentligen större än människans jordiska kropp. Jag kan inte riktigt se att känslorna hör samman med kroppen egentligen, något som såklart låter helt absurt i de flestas öron, men för mig som läst alldeles för mycket filosofi och psykologi shit låter det istället helt logiskt korrekt. Känslorna är alltså större än oss, därför bör alla sträva efter de största och starkaste känslorna av dem alla, svepa in alla tankar och alla handlingar i lycka och kärlek (thihi).
Lever vi efter det har vi hittat en liten pusselbit av det stora hela, och en mening med vårt liv.

I vilket fall så kom Angelica till slut fram till att vårt syfte endast består i att "upprätthålla balansen i ekosystemet, precis som alla andra varelser på jorden". Det lät väl också som ett litet större syfte än dig själv?

Vad tror ni att meningen med livet är?


Kommentarer
Postat av: kerstin

hey du måste kolla in emelies blogg. emislemmi.blogg.se o kolla in kattvideon från youtube. sov gottis <3

2010-05-18 @ 23:12:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0