Angående respekt

Ordet respekt direkt översatt förklaring -  det värde som omgivningen sätter på en persons handlingar och dennes åsikter. Du kan inte visa äkta respekt för någon person utan att inte samtidigt älska det ty det slutgiltiga målet med att respektera någon är den andres tillblivelse.

Jag pratade med en vän härom veckan. Jag berättade för honom att den högsta värderingen jag sätter på mig själv och andra människor är respekten till andra människor. Jag skulle aldrig dömma någon pga Utseende eller hudfärg, religion eller levnadssätt. 
 Jag skulle aldrig kunna dejta någon som inte bemöter andra människor med respekt. Man kan alltid ogilla någon, men respekt för denne bör alltid finnas oavsett vad. Ta en arbetsplats till exempel. Där kanske inte alla människor tycker om varandra, men hur skulle det gå att arbeta tillsammans om där inte fanns någon respek?

Min kompis frågade då mig: "Respekterar du alla människor"?

Jag har funderat på denna fråga länge. Och svaret är "Nej". Jag respekterar inte alla andra människor. Allting måste ha sin motsida antar jag. Utan hat skulle det inte finnas någon kärlek eller hur? Så utan en respektlös sida kanske man inte kan känna äkta respekt för andra människor?

Men varför skulle jag respektera människor som inte förtjänar att bli respekterade? Nu pratar vi varken religion eller hudfärg. Det handlar om individen i fråga. Är du en individ som tar glädje av andra människors olycka? Då förtjänar du inte min respekt. Ser du ned på andra människor i din omgivning? Då förtjänar du inte min respekt. Utnyttjar du människor för din egen tillfredställelse? Ser du människor som objekt? Du förtjänar inte min respekt.

Alltså. Har vi kommit till det klara med detta? Jag respekterar människor oavsett religioner eller hudfärg eller levnadssätt. Men är du en idiot utan moral och inte ser din egen falskhet, då vill jag mer än gärna strypa dig långsamt (okej det var att ta i).



Kommentarer
Postat av: kajsa

Bra skrivet där :) men du skriver alltid bra saker.

Håller med att vissa människor inte förtjänar respekt.

Som du skrev människor som utnytjar för egen tillfredställelse och som såna som tar glädje av andras människors olycka,såna människor är nog det som gör mig mest arg.

Jag har förlorat respekten för många människor den senaste tiden.

Det blir ju så tillslut när dom inte har någon respekt för mig.

Bra skrivet :) alltid roligt å läsa kraaam

2010-05-10 @ 23:03:44
URL: http://barrets.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0